2011-11-23

Glutenintolerans

När jag var 2 år gammal fick jag diagnosen gluten, vilket betyder att jag inte tål korn, råg och vete.
Doktorn sa att det fanns två olika gluten, en som hette glutenintolerans som man får leva med resten av livet och en som hette glutenallergi som kunde försvinna under åren. Jag hade glutenintolerans.

Vid 15 års ålder började jag "fuska" mycket med glutenmaten och testade "vanlig" mat och det gick jätte bra! Kände aldrig något och blev aldrig illamående. Att jag mådde bra även fast jag åt vanlig mat gjorde att jag fortsatte med det och har sen dess enbart ätit vanlig mat.

Nu, 7 år senare har jag börjat fått problem med magen. Så i Måndags ringde jag doktorn och förklarade läget. När jag berättade om dom två olika glutenallergierna som doktorn hade förklarat för mamma när jag var liten så började han att skratta och förstod inte vad jag pratade om.. Han hade aldrig hört att det fanns två olika allergier. Han sa att jag skulle ringa upp mamma och fråga vilken doktor som hade sagt det och han skulle höra med sina arbetskollegor. 30 minuter senare ringde han upp och sa att ingen han hade pratat med på jobbet hade hört talas om det här och menade på att har man fått diagnosen gluten så kommer man alltid ha det! Varför jag inte kännt av något under 7 år fick jag aldrig riktigt svar på så jag tänkte att jag skulle boka en tid på vårdcentralen så jag får klarhet i alla mina tankar som snurrar i huvudet just nu. Han tyckte i alla fall inte att jag behövde komma in och göra något mer prov eftersom jag redan gjort det när jag var liten och det visade gluten..

Nu försöker jag bara ställa in mig på att läsa på allt jag köper,  jag har även köpt hem pasta, mjöl osv..
Igår köpte Anders med burger king hem och jag tänkte att lite förbättring måste det väl ha blivit på 7 år men nej! Det var fortfarande lika smaklöst och segt. Kanske är det bra då jag försöker gå ner i vikt! ;-)

Tänkte bjuda på mitt recept på mitt glutenfria bröd, waxholmslimpa! Funkar lika bra att göra med vanligt mjöl och det är ett av det godaste bröd jag någonsin ätit! Mamma bakade alltid det när jag hade gluten när jag var liten eftersom brödet i butiken smakar ungefär som burger king brödet.
Bjussar på receptet i nästa inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar