2011-11-13

Jul, Jul älskade jul!

Nu är det lite mer än en månad kvar till julafton och jag längtar till 1:e advent då jag ska jag julpyssla och pynta hemma. I år tänkte jag köpa nya julgranskulor eftersom jag bara har sånt som jag fått av mamma som hon tidigare har använt. Förra veckan köpte vi glögg men har inte blivit att vi öppnat den då det nästan känns olagligt att öppna den för tidigt. Tänk er lukten av glögg, pepperkakorna som står i ugnen och gräddas och knäcken som står och puttrar på spisen, jag verkligen älskar julen! Finns så många som klagar på julstressen och att det blir så mycket flängande på julafton, men vet ni vad, jag tycker om att åka runt på julafton och träffa alla nära och kära och äta massvis med julmat och risalamalta och inte minst att öppna julklappar! Jag kommer aldrig växa i från att älska att få paket, det är jag och barnen som är ivriga på julaftons morgon (och mamma som jag ärvt det i från)..




De senaste åren har alltid svärföräldrarna och Anders syskon kommit hem dagen innan och myst framför bingolotto eller någon bra film och sover över så öppnar vi paket på morgonen och äter sen lite jullunch. Jag tycker det är super trevligt och det ser ut som det blir så i år igen. På eftermiddagen brukar vi åka hem till min familj där släkt och vänner är. Då brukar det bli lite julmat igen och risalamalta. En tradition i min släkt är att min låtsas pappas syster gör risalamaltan för det finns ingen som kan göra risalamalta som hon! Sen lägger hon i en mandel och den som får den i tallriken får ett litet paket. Förra året var det jag som fick den, tog bara 21 år..



Ska bli intressant och se hur Lova reagerar när tomten kommer hem till mamma. Hon är verkligen inte blyg men tomten är ju ändå tomten. En sak som är ännu mer intressant är hur våran julgran ska klara sig i år när vi har en liten Lova som ska rycka och dra i allt.. Funderar på om vi ska sätta upp en tillfällig grind där vi brukar har granen så hon inte kommer in till den. Jag firar inte jul utan gran och jag firar verkligen inte jul med en plastgran! Nej riktig gran ska det vara så vi brukar gå ut i skogen hemma och plocka en.


Har inte börjat med julklapparna än med vet exakt vad jag ska köpa till alla så det är nog ingen större fara. Jag tycker det är jätte kul att ge bort presenter så det lägger jag ner mig lite extra på för att få se ett leende på vännen som ska öppna det, speciellt om det är något som dom verkligen önskar sig och det vet jag en person som gör i år så det ska bli kul :)

Jag älskar när det är kallt ute och få komma in framför brasan.
Jag älskar att ge bort klappar och jag älskar att få klappar.
Jag älskar att göra knäck, pepperkakor och andra julkakor.
Jag älskar att få klä granen och pynta både inomhus och utomhus.
Jag älskar all mat, julmust och helt enkelt allt som har med julen att göra!

Nu hoppas jag bara på att snön kommer snart!
Kram Kram

1 kommentar:

  1. Det är tur att du bara ärvt de bra grejerna efter mig. Kram

    SvaraRadera